Hét kérdés 

az  NCA törvény

végrehajtásával kapcsolatban

 

Az  NCA törvény kitűzött célja a civil szervezetek rugalmas és folyamatos  működésének biztosítása, anyagi gondjainak enyhítése, pártoktól való függetlenségének garantálása, a legszélesebb demokrácia  mellett.

 

1.      Hányan vettek részt az első civil választásokon ?

Számoljunk csak. Az országban hivatalosan 2002-ben  47  000 civil szervezet működött, tehát ma már beszélhetünk  48 000 civil szervezetről. A civil tanácsba a civil részről delegáltak megválasztásába - a törvény érthetetlen logikája szerint - a szóba jöhető 2724   szervezetből 1660 szervezet szólhatott  be (a civil szervezetek  3,4 %-a). Valójában a regionális  választási gyűléseken 50-60 ember jelent meg  és megválasztotta az elektorokat, akik majd megválasztják a tanácsnokokat.

Véleményünk: Ez a választás messze nem tekinthető a civil demokrácia megnyilvánulásának, hiszen a civil szervezetek 97 %-nem vett benne részt.

Kérdésünk:  Miért gondolja azt bárki, hogy  a nagy országos vagy regionális szervezetek jobbak vagy hatékonyabbak a kis helyi szervezeteknél, akik gyakran egy kis település lelkei? Miért nem lehetett minden bejegyzett közhasznú civil szervezetet  megkérdezni aki véleményt kívánt  mondani ebben a témában?

(Ennek technikai megoldására ma már számos jó lehetőség adódik.)

 

2.      Kik a legfontosabbak? 

Véleményünk  szerint a gyerekek, na meg az idősek, az oktatás, a hátrányos helyzetűek, a betegek, de az egészségmegőrzés is, na és a környezetvédelem , de az állatok is, na és a drog elleni küzdelem, az erőszak elleni küzdelem, a sport, a hagyományok őrzése stb. Kinek mi a szíve csücske. Hogyan lehet itt elkerülni az egyik jótól a másik jóra  való részre hajlást? 

 

3.      Milyen szempontok szerint?

A törvény szerint a nem kis pénz  60 %-a  a civil szervezetek működési költségére költhető. Milyen szempontok szerint? Ha fejkvóta alapján, akkor azonnal nagy tagságot kell toborozni. Mindenki, aki kicsit is figyel a civil  világra, tudja, hogy minden szervezetnek van egy pár megszállott húzó embere és az ő tevékenységük szabja meg a szervezet hatékonyságát. Az eredmény tehát nem létszám függvénye.  Számlák alapján? Akkor az kap többet, aki nem takarékoskodik? 

 

4. Ki fogja tudni és honnét ?

A civil tanács egypár embere majd kidolgozza az elveket, és  a közeljövőben megválasztott kollégiumok megkezdhetik a pénz elosztását. Ahhoz, hogy tudják, hogy ki mennyit érdemel, feltehetően pályázatokat kell írni.  Több tízezer pályázat elkészítése, elolvasása, elbírálása évenként, félévenként nagyon nagy munka. Mennyi lesz a kollégiumok száma? Hány munkatársat foglalkoztatnak, hogyan lesz megoldva az ellenőrzésük? Ilyen tevékenységnek nagyon széleskörű társadalmi ellenőrzésre lesz szüksége. A kollégium tagjai fizetett alkalmazottak lesznek, akik szinte főnökei lesznek azoknak, akik ingyen,  önként dolgoznak a köz érdekében. Sajátságos helyzetnek tűnik.

 

 5.      Ki ír majd jelentéseket?

Aki pénzt kap, annak arról fillérre el kell számolnia. Ez  magától értetődik. A civil szervezetek könyvelési munkáit jelenleg  többnyire társadalmi munkában végzik, hiszen arra nincs pénz, hogy könyvelő irodákat megfizessenek. Ez azt jelenti, hogy a működési költségek jelentős részét el fogják vinni az adminisztratív tevékenységek, elszámolások, könyvelések  költségei. Kérdésünk, hogy az elosztást végző kollégiumok egyben pénzügyi ellenőrzést is fognak végezni?

Ötletünk: Működjön a kollégiumok mellett könyvelő iroda, aki központilag elvégzi a civil szervezetek könyvelési munkáit

 

 

6.      Az apparátus rémes víziója

Hazánkban különösen nagy táptalaja van  az íróasztal íróasztalt szül jelenségnek. Ha a civilekre szánt kb. 6 –7 milliárd forintnak csak a 15 %-t költik adminisztrációra,  az is közel 1 milliárd forint. Ebből annyi hivatalnok keletkezik, hogy munkájukat jól és buzgón végezve  számos jelentést kérnek majd a hatáskörükbe tartozó civil szervezetektől. Ki tudja majd az ő adatszükségleteiket kielégíteni? Az égő szemű megszállottak, akik a munkájukat önként, anyagi ellenszolgáltatás nélkül végzik?  Nem fogja majd  előbb-utóbb legtöbbjük kiszámolni, hogy nemes, szép  céljainak megvalósítása helyett éjjel jelentéseket ír azoknak, akik ezért jó fizetést kapnak ?  A bürokrácia megölheti  a civil világ lelkét.

 

 

7. A Civil kamara lehetősége

Legyen nagy tisztessége a civil munkának és a már több éve teljesítő civil szervezeteknek. Ne kapjon anyagi támogatást az a civil szervezet, amelyik  nem felel meg  egy feszesre alkotott civil kódexnek. Ha egyéb szakmai kamaráknak megfelelően civil kamarák jönnének létre, amelyek ellenőriznék tagjaik tisztességét, munkájuknak színvonalát, csak a kamarán belül levő szervezetek kapnának anyagi támogatást. A kamarák társadalmi szervezetként a már meglévő civil irodák munkájára támaszkodva, ismerve a területük civil szervezeteinek konkrét tevékenységét, segítenék a kollégiumok munkáját. Ez esetben  a civil szervezetek munkájának megítéléséhez nem kellene  a szubjektivitástól soha nem mentes jelentésekre támaszkodni.

A kamara figyelemmel kísérhetné az újonnan alakult szervezeteket és eldöntené kamarai tagságuk lehetőségét. A kamara  elnöksége  a kamarai tagok által választott köztiszteletben álló helyi civilvezetők lennének, akik  tevékenységükért némi tiszteletdíjban is részesülnének.

 

A fentieket, mint egy 9 éve aktívan tevékenykedő közhasznú nőszervezet  alapítója  és választott vezetője  szívbéli aggályainak kifejtése okán írtam és tovább gondolásra ajánlom.

 

 

 

 

 

Veszprém, 2004. január 27.                                                     Huszár Józsefné Júlia