Véleményünk a Nőképviseleti Tanácsról
A Magyar Közlöny 1999 /46 számában megjelent az 1059/'999 (V.28.) számú Korm.
Határozat a Nőképviseleti Tanács létrehozásáról. A korábbi kormány -
csakúgy mint a jelenlegi - az azóta eltelt időben nem volt képes arra, hogy
hatékony, operatív módon létrehozza és működtesse ezt a szervezetet.
A Veszprémi Nők Kerekasztala Egyesület mint a nők közéletiségével 10 év óta
foglalkozó civil szervezet kezdettől figyelemmel kísérte a Nőképviseleti
Tanács létrehozásával kapcsolatos próbálkozásokat, és tagjaival, továbbá más
nőszervezetekkel folytatott konzultációk és az azóta eltelt több mint 6 év
tapasztalata alapján az alábbi következtetésekre jutott:
A Nőképviseleti Tanács kormányhatározat szerinti létrehozása hatáskörében túl
általános, tartalmilag nem pontosan definiált, formailag bürokratikus és
antidemokratikus, ennek megfelelően a határozatban megjelölt céljainak
megvalósítására nem alkalmas.
Szerintünk a Tanács megalakulásával kapcsolatos próbálkozásokat le kell venni
a napirendről, újra kell elemezni a magyar nők helyzetét, a civil
nőszervezetek összetételét és működési területeit, majd az eredményt alapul
véve közösen kigondolni egy olyan lehetőséget, ahol a nők érdekeinek valós
védelme, a civil szervezetek konkrét célnak megfelelő közös tevékenysége
megvalósítható lenne.
Véleményünk indoklása:
A Kormányhatározat a Tanács feladatait az alábbiakban jelöli meg:
„A nők esélyegyenlőségét érintő jogszabályok és kormányzati cselekvési
programok tervezeteinek véleményezése , új programok, jogszabály módosítások
kezdeményezése”
Véleményünk szerint a fenti funkciót nem egy 20-30 fős tanácsnak kell
betölteni. Kezdeményezési lehetőséget valamennyi civil szervezetnek, magyar
állampolgárnak biztosítani kell, a véleményezést pedig a téma legjobb
szakembereiből álló szakbizottságokra kell bízni.
A Tanács lényegében egy kormányszervezet lenne, hiszen a minisztériumok
képviselői mellett a tanács többi tagját is a minisztérium nevezi ki, vagy
hagyja jóvá. Véleményünk szerint egy ilyen monstrum és nagyon heterogén
szervezet , - még akkor is, ha feltételezzük, hogy időnként összehívható lenne
-, praktikus dolgokban nagyobb részében érdektelen és működésképtelen.
Az ICsSzEM Nők és Férfiak Társadalmi Egyenlősége Főosztálya betöltheti a
koordináló szerepet és minden esetben kikérheti - mint ahogy úgy sem
nélkülözheti - a területen munkálkodó civil szervezetek és szakértők
véleményét.
A kormányhatározat 2 pontjában leírt feladatok elvégzése ugyancsak az adott
főosztály feladata lehet. Ezt egy félig társadalmi, de legfőképpen kormányzati
monstrum tanács elvégezni soha nem tudja.
Ami a halálosan unt és csontig rágott CEDOW és hasonló jelentések elkészítését
illeti: ennek a feladatnak a kipipálásához sem kell Nőképviseleti Tanács. Ezek
a jelentések ezen a területen a látszattevékenység klasszikus példányai, és
elkészítésük hivatalból megoldható.
A kormányzati intézkedések nagyon kismértékben vonatkozhatnak az
esélyegyenlőség szinte megfoghatatlan területeire, hiszen a „de jure”
tennivalók már le vannak rendezve, és papírforma szerint minden „eurokonform”,
kivéve a magyar nők helyzetét. A gond a gyakorlatban rejlik. A konkrét
tennivalók felismerése, megoldási módjainak kidolgozása, majd végrehajtása nem
egy Tanács feladata, hanem a társadalom segítségét nem nélkülözhető, megfelelő
operatív szervezeteké.
Magyarországon jelenleg civil nőmozgalom nem létezik.
100-120- ra tehető a megfelelő szinten működő civil nőszervezetek száma,
amelyek a saját kertjeiketművelik és tagjai áldozatkészsége, helyi
helyezkedési ügyessége alapján többé- kevésbé akár országos szinten is jól
működik. Ezeknek a szervezeteknek a nevesítése nem okoz gondot. Az
összefogásukra irányuló kezdeményezések szerintünk az alábbiak miatt buktak
el:
Az Egyesületek rendkívül heterogének, politikailag, területileg, színvonalukat
tekintve megosztottak. Közös szálra csak az érdekeik mentén fűzhetők fel.
Jelenleg ilyen általános szintű érdek megjelenítésének lehetőségét nem látom.
Utoljára a Magyar Női Érdekérvényesítő Szövetségében (Női Érdek) 40-nél több
nőszervezet lelkesen és hevenyében összeállva kivívta az uniós reprezentációt.
Ez a szervezet elvárható szinten képviseli a magyar nők érdekeit az unióban,
de itthon konkrét érdekvédelmi tevékenységet lehetőségeit meghaladva nem tud
ellátni ... Az European Women Lobby hatékonyságát nem ismerjük, de
elképzelhető, hogy nagysága és az igények országonként, rétegekként eltérő
jellege miatt szintén nehézségekkel küzd..
Ennyi lábat egy közös cipőbe beszorítani nem lehetséges, ezért nem is kell
erre törekedni.
Javaslataink: Készíteni kellene egy jól használható értékelést a női civil
szervezetekről, és csoportosítani őket az alábbi területek szerint:
(természetesen egyéb csoportosítás is hatékony lehet):
Foglalkoztatás, munkaügyek
Képzés, oktatás
Családi és szociális ügyek
Emberjogi kérdések (erőszak, diszkrimináció)
Közéletiség, képességfejlesztés
Egészségügy, környezetvédelem
stb....
Segítséget kell adni ahhoz, hogy egy-egy terület jól működő országos hálózatot
hozzon létre - pályázat háló kiépítésre -, az így kialakított hálózatok
operatív és hatékony segítséget és demokratikus kontrollt tudnak biztosítani a
konkrét kormányzati és szakmai feladatok megoldásában, de legfőképpen az adott
terület női érdekvédelmében
Ezen a módon lehetne azt is biztosítani, hogy a vidéki nőszervezetek
egyenrangúan bekapcsolódhassanak a területüket érintő programok megoldásába.
A Magyar Női Érdekérvényesítő Szövetségre, mint koordináló szervezetre szükség
van, hiszen az EU-ban nem lehet nem ott lenni, de látni kell azt, hogy itthon
a fenti laza de hatékony hálózatok kiépítésén kívül semmiféle „műhelyek,
asztalok, táblák, körök és tanácsok" nem képesek megjeleníteni és összefogni a
női érdekek változatos színes világát. (Volt erre kísérlet annak idején, de
azt Magyar Nők Demokratikus Szövetségének hívták.) Nem a szervezet, hanem a
hatékonyság a fontos. Érdek és érdekeltség szerint összefogott hálózatokra,
elektronikus koordináló rendszerekre, levelező listákra van szükség olyan
szinten, ami lehetőséget ad arra, hogy a vélemények találkozzanak, ugyanakkor
az öncélú, felesleges látszat- tevékenységnek nem adnak helyet.
Most ahány ló, annyifelé húz. Leginkább persze a zab irányába, de ez
természetes és nem akadálya, inkább mozgatója lehet a női érdekérvényesítés
okos és jól programozott művelésének.
Huszár Józsefné Júlia
a Veszprémi Nők Kerekasztala Egysület elnöke